Ermuko Udala
Laguntza Menua
Argazkien Menua
Menu Nagusia
Eskualde-mailako bide sarea N-634 errepidea da; lehenengo eta behin, Durangaldearen eta Deba haranaren arteko ohiko komunikabidea da, eta beste alde batetik, erlaitz kantabriarreko harremanetan komunikabide nagusia da.
Bilbo-Behobia autopista eraikitzean bide horrentzako behar-beharrezko alternatiba eskaini zen; izan ere, hirigune ugari zeharkatzen dituenez, N-634 ia etengabe kolapsaturik egoten zen.
N-634 errepidea Eibar udalerritik sartzen da Ermuko udal mugartera San Lorenzo auzoaren parean, Ego ibaiaren ibilguaren gainean. Autopistarako sarbidea semaforoz erregulaturiko irlatxoen bidez gauzatzen da.
Izelaietako irlatxoetara arte (horiek ere semaforoz erregulaturik), bide hori hiri-bide gisa ibiltzen da, Gipuzkoa Etorbidea izenarekin, mendebaldeko aldean espaloi zabala duela. Etxebizitza eta industria ugariek alboetan aparkalekuak eta zamalanetarako guneak sorrarazi dituzte.
Bizkaia Etorbidea izena duen tartea gaineko trenbide-pasagunean hasten da, eta Kaltxangoko bidegurutzean amaitzen da, Valdespinako Markesa, Villa VI Centenario eta Zeharkalea kaleetako sarbideak erregulatu behar dituen semaforo-instalazio konplexu batean. Hortik aurrera, N-634 Areitiora igotzen hasten da malda handian.
Gaur egun, N-634 errepideak trafiko handia du Ermuan zehar. Bizkaiko Foru Aldundiaren 1994ko neurketek honako emaitzak izan zituzten:
Neurketa-gunea | EBI | Ibilgailu astunak (%) |
---|---|---|
Areitio | 8.261 | 15,0 |
Gipuzkoa Etorb. | 17.868 | 9,8 |
Eibarrekiko lotura | 13.334 | 15,6 |
Datuei erreparatuta ondorioztatzen da N-634 errepideak, hiria zeharkatzen duen tartean, ibilgailu-trafiko handia duela, eta ibilgailuetako asko astunak direla; horretaz gain, kontuan hartuta errepidea ez dela zabala, zeharbide hori gogaikarria eta oso arriskutsua dugu.
Aparkatzeari dagokionez, autoek aparkatu behar dutenean eta aldi berean industrietako zamalanak –neurri apalagoan saltokietakoak– egin behar direnean, horien guztien artean interferentziak izaten dira; ondorioz, auto-ilarak sarritan sortzen dira.
Dauden proiektuei dagokienez, indarrean dagoen Plan Orokorrak ezarritako ordenaziora jo behar dugu.
Areitioko igoeran, Planak kontuan hartzen ditu Errepide eta Autopistetarako bi Zerbitzugune, errepidearen alde banatan 20 m-ko zabalera duten zerrendekin.
Proposamen osagarri gisa, Plan horrek bide horren ordenazio globala eta xehatua sartzen du. Horren asmoa bidea hiriarentzat berreskuratzea da, izaera-aldaketa eragin nahi duen tratamendua aplikatuz, “errepide” izatetik “kale” izatera aldatu dadin.
Denbora luzean erakundeek nahiz herritarrek gogoan darabilten proiektua Ermuko saihesbidea da; eta areago ere Eibarko saihesbidearen lehen fasea burutu eta erabilgarri jarri denetik; hain zuzen ere, saihesbide horrek amaiera izango du San Lorenzo aldean, Zaldibarko udal mugartean.
Deba Barreneko Lurraldeko Plan Partzialean Iparraldetik igaroko den saihesbide bat eraikitzea proposatu da; saihesbide horrek Trabakuarako lotunea izango luke, (BI-3301), bai eta Mallabirako irteera (BI-3302). Hasieran, proposamen hau zentzuzkoa izan daiteke lotura guztiak bilatu nahi direlako, baina burutzeko oso konplexua da, ezaugarri topografikoak (malda handi-handiak, ibar sakonak) nahiz erabileren arazoak (harrobia, Ongarai parkea, Sta. Anako hazkundea) direla-eta.
Bizkaiko Foru Aldundia ohartu da konponbidea bilatu behar dela Ermutik igarotzen den N-634-ren zeharbiderako; horregatik, eta proposamenik egin baino lehen, orain gutxi inkesta bat egin du Ermuko trafikoaren ezaugarriak zein diren zehatz jakiteko.
Inkestan gune-sistema bat ezarri zen (5 gune, irteera bakoitzeko bat). Gune horiek bi egunetan behatuz, Ermuko sarbide eta irteeren egoera ikusi zen, eta neurketa edo kontaketa egi zen. Azterlanean gune ugari ezarri ziren (ia 40), baina geuk horiek guztiak eragiketa taldetan sinplifikatuko ditugu. Informaziorako lehen osagai gisa, jatorri-helmuga matrizea erakusten da, egindako taldekatzea kontuan hartuta.
Emaitzek honakoa agertu zuten: Ermuan guztira 38.600 joan-etorri egiten dira egunean (datu hori neurketa/inkesta-guneetan hartu zen); joan-etorri horietatik 11.219 Ermutik irteten dira (%29), 10.506 Ermura sartzen dira (%27), eta gainerakoek, 16.875ek, Ermua igarobide dute (%44). Horiek sarrera eta irteeretan zenbatu direnez, iragaitzako ibilgailuen benetako kopurua erdia da, hau da, 8.437.
Jatorria eta helmugaz gain, sarrera- (edo irteera) eta jatorri- (edo helmuga) guneak kontuan hartzen badira, gutxi gorabehera esan daiteke zein bide erabiltzen ari den joan-etorriak egiteko. Inkestan jakin daiteke zein lotura ezartzen den. Han zuzen ere, loturarik behinenak Ermua eta Eibar artean egiten dira, 7.200 joan-etorri zenbatu ziren-eta (benetako joan-etorrien ia laurdena). Saihesbide bat egitekotan, Ermuan gune-lotura bat ez bada aurreikusten, joan-etorri horietako bat bera ere ez da bertatik igaroko.
Intentsitate txikiagoko loturak ezartzen dira Eibarren eta Durangaldearen artean, Eibarren eta Bizkaiaren artean, Deba Barrenaren eta Eibarren artean, eta Bizkaiko gainontzeko aldeen eta Gipuzkoaren artean. Lotura horietako asko N-634 errepidearen bitartez egiten dira.
Jatorria/Helmuga | Mall | Ermua | M-Os | M-Tr | Zald | Eibar | ENC | Rmu | A.De | M-L | Dur | B.De | R.Gi | R.Bi | R.AI | GUZTIRA |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Mallabia | 77 | 14 |
720 | 4 | 75 | 37 | 231 | 69 | 14 | 9 | 1.250 | |||||
Ermua | 91 | 1.511 | 858 | 559 | 207 | 3.913 | 20 | 377 | 183 | 1.434 | 615 | 373 | 110 | 69 | 11.219 | |
Mallabia Osma | 24 | 785 | 21 | 496 | 45 | 11 | 63 | 29 | 17 | 1.492 | ||||||
Mallabia Trabakua | 393 | 60 | 22 | 430 | 2 | 51 | 37 | 84 | 69 | 44 | 3 | 1.194 | ||||
Zaldibar | 26 | 201 | 1 | 609 | 2 | 3 | 107 | 40 | 8 | 1.077 | ||||||
Eibar | 760 | 3.307 | 447 | 318 | 484 | 41 | 355 | 2.070 | 25 | 93 | 1.001 | 42 | 8.942 | |||
Ebro, Nafarroa, Catal. | 3 | 24 | 2 | 11 | 5 | 31 | 13 | 27 | 10 | 11 | 138 | |||||
Munduko Gainontzeko Lekuak | 8 | 5 | 14 | |||||||||||||
Deba Goiena | 116 | 239 | 24 | 90 | 7 | 19 | 63 | 34 | 593 | |||||||
Markina-Lekeitio | 249 | 231 | 2 | 5 | 6 | 5 | 18 | 14 | 60 | 590 | ||||||
Durangaldea | 27 | 1.291 | 45 | 2.179 | 6 | 11 | 8 | 500 | 302 | 4.370 | ||||||
Deba Behera | 230 | 624 | 62 | 96 | 135 | 38 | 8 | 454 | 297 | 9 | 1.953 | |||||
Gipuzkoako Gainontzeko Lekuak | 65 | 560 | 42 | 66 | 62 | 208 | 7 | 41 | 270 | 669 | 1.991 | |||||
Bizkaia eta Kantabriako Gainontzeko Lekuak | 76 | 1.063 | 29 | 56 | 4 | 1.063 | 5 | 41 | 87 | 70 | 381 | 629 | 4 | 3.507 | ||
Araba eta Burgosko gainontzeko lekuak | 29 | 100 | 6 | 2 | 101 | 5 | 16 | 11 | 270 | |||||||
GUZTIRA | 1.447 | 10.506 | 1.530 | 1.267 | 934 | 10.035 | 76 | 67 | 659 | 705 | 4.412 | 2.023 | 1.637 | 3.169 | 133 | 38.600 |
Honainokoak datu orokorrak izan dira, eta intuizioz bada ere, mugigarritasunari buruzko datuak ezartzea ahalbidetzen dute, hau da, joan-etorriak nondik nora egiten diren, baita zein bidetatik egiten diren. Honi atxikita ikus daiteke inkestaren emaitzei buruzko eskema; bertan ikus daitekeenez, joan-etorriak zein bidetatik egiten diren jakiteko hainbat emaitza ezarri ahal dira. Horretarako, inkestako gune bakoitzerako irteerak emango dira (Eibar, autopista, Areitio, Urtia eta Trabakua).
Sarrera/Irteera | Balioa |
---|---|
Helmuga: Ermua | 5.177 |
Irteeera: autopista | 903 |
Irteeera: Areitio | 1.689 |
Irteeera: Urtía | 815 |
Irteeera: Trabakua | 628 |
Sarrera/Irteera | Balioa |
---|---|
Helmuga: Ermua | 571 |
Irteeera: Eibar | 1.026 |
Irteeera: Areitio | 82 |
Irteeera: Urtía | 80 |
Irteeera: Trabakua | 75 |
Sarrera/Irteera | Balioa |
---|---|
Helmuga: Ermua | 1.167 |
Irteeera: Urtía | 60 |
Irteeera: Trabakua | 30 |
Irteeera: Eibar | 2.492 |
Irteeera: autopista | 110 |
Sarrera/Irteera | Balioa |
---|---|
Irteeera: Ermua | 1.351 |
Irteeera: Areitio | 40 |
Irteeera: Trabakua | - |
Irteeera: Eibar | 844 |
Irteeera: autopista | 66 |
Sarrera/Irteera | Balioa |
---|---|
Helmuga: Ermua | 923 |
Irteeera: Urtia | 50 |
Irteeera: Areitio | 5 |
Irteeera: Eibar | 1.280 |
Irteeera: autopista | 50 |
Sarrera/Irteera | Balioa |
---|---|
Irteeera: Eibar | 5.218 |
Irteeera: autopista | 623 |
Irteeera: Areitio | 1.454 |
Irteeera: Urtia | 1.342 |
Irteeera: Trabakua | 886 |
Itzaleztatuta agertzen dira N-634 errepidearen hiri-zeharbidea nahitaez erabili behar duten joan-etorriak. Guztira 8.211 bidaia dira. Gainera, kontuan hartzen baditugu N-634 osoa nahi horren tarteren bat erabili behar duten joan-etorriak (azpimarratutakoak), N-634 errepideko joan-etorriak guztira 19.800 izango lirateke. Horiei N-634 errepidean tarte laburragoetan sartu eta irteten diren bidaiak ere gehitu ahalko genizkieke, baina oso gutxi izango lirateke.
Jarraian ondorio batzuk ezarriko ditugu, agertutako informazio guztiari buruz:
Ermuan saihesbidea eraikitzeko zenbait baldintza ezarriz gero, hasierako ondorio batzuk ezarri ahal dira:
Mugikortasun Datuak irudiaren deskripzioa [D]
Errepideko ibilbide luzeko garraio publikoa Ermuan hiru enpresaren ardurapean dago. Honako zerbitzuak eskaintzen dira:
Enpresa | Ibilbidea | Eguneko zerbitzu-kopurua |
---|---|---|
Bizkaibus | Ermua/Bilbo (zuzenean autopistaz) | 30 (astelehenetik igandera) |
Bilbo/Ermua (zuzenean autopistaz) | 32 (lanegunetan) 31 (larunbatetan) 30 (jaiegunetan) | |
Ermua / UPV-EHU | 10 (eskola-egunetan) | |
UPV-EHU / Ermua | 9 (eskola-egunetan) | |
Ermua/Bilbo (geldiunea Galdakaoko Ospitalean) | 16 (astelehenetik larunbatera) 15 (jaiegunetan) | |
Bilbo (geldiunea Galdakaoko Ospitalean)/Ermua | 16 (astelehenetik larunbatera) 15 (jaiegunetan) | |
Pesa | Ermua / Donostia | 4 (lanegunetan) 3 (larunbatetan) 1 (jaiegunetan) |
Donostia / Ermua | 3 (lanegunetan) 2 (larunbatetan) 1 (jaiegunetan) | |
EuskoTren | Ermua / Mendaro | 32 (lanegunetan) 16 (larunbat eta jaiegunetan) |
Mendaro / Ermua | 31 (lanegunetan) 15 (larunbat eta jaiegunetan) |
Aldirietako garraio-zerbitzuari dagokionez, Eusko Trenbideak enpresako autobusek Ermua lotzen dute inguruko udalerri nagusiekin. Ermuan, zerbitzu horren geldiune guztiak N-634 errepidean daude.